De plannen van wethouder Sharon Dijksma om benzine- en dieselwagens per 2030 uit Amsterdam te weren zijn onhaalbaar, betoogt Donald Kreiken, bestuurslid van Liberaal Groen, in Het Parool:
Als Dijksma wil dat in 2030 alle Amsterdammers elektrisch rijden, dan moet voor hen op tijd een betaalbare tweedehands elektrische auto op de markt komen. Met de tot nu toe verkochte 2500 volelektrische auto’s gaat dit niet lukken. Er lijkt geen andere optie te zijn dan de aanschaf van een nieuwe, dure elektrische auto. Is het eerlijk voor particulieren dat hun zojuist aangeschafte zuinige benzineauto per 2025 in Amsterdam geen waarde meer heeft?
Het actieplan spreekt over subsidie en ontheffingen om deze mensen te ontzien, maar deze belofte maakt vooralsnog niet het verschil, want zoals het actieplan stelt: ‘In een later stadium worden de maatregelen nauwkeurig uitgewerkt’. Begrijpt de wethouder niet dat ondernemers willen weten waar ze aan toe zijn? Duidelijk is wel dat de rekening van dergelijke subsidies straks gewoon bij de inwoners wordt gelegd.
Amsterdammers worden op deze manier onverhoopt opgezadeld met een gebiedsverbod voor hun auto, boot of brommer – zonder alternatief. Het actieplan roept op deze manier vooral weerstand op. Jammer, want er zijn genoeg welwillende Amsterdammers, die bij hun volgende aankoop graag kiezen voor de schone elektrische optie.